Bezoek onze online surfshop

Home » Berichten » Blessures en Yoga

Blessures en Yoga

16-08-2017 •

Ben je net lekker weer in training, je voelt je fitter en shi… daar ga je door je enkel, zo balen! In de yoga groepen zie ik het veel voorbij komen; blessures! Heel vervelend, want het kan je remmen in de vooruitgang die je wilt boeken. Hieronder geef ik een zo goed mogelijk beeld, van wat je kunt doen in geval van blessures, natuurlijk komt yoga daarbij kijken, maar niet alleen dat.

Zodra er tijdens je surf sessie een verkeerde beweging maakt, waarvan je voelt…”oei dat is echt niet goed!” STOP meteen waar je mee bezig bent, niet eigenwijs door surfen.

Een volgende stap is, om meteen te onderzoeken; wat is er aan de hand? Want elke blessure heeft zijn eigen aanpak nodig. Een schouder die uit de kom is geraakt, moet terug geplaatst worden door een deskundig persoon, maar als er bijvoorbeeld ‘alleen maar’ een spier verrekt is in je schouder gebied, dan neem je een poosje rust om na een paar dagen weer onbelast te gaan bewegen, zodat het gebied niet verstijfd. Dus: ONDERZOEK! En dat kun je niet altijd zelf. Eerst ga je naar een huisarts of een ervaren (sport) fysiotherapeut. Vaak weet de fysio veel meer van je spieren dan een huisarts, die algemeen geschoold is. Maar goed…sla die stap niet over, want als er bijvoorbeeld een bot gebroken is, dan zul je toch naar het ziekenhuis moeten voor een foto, om het te laten zetten en te gipsen.

Als het gaat om een breuk in een bot, kun je pas weer herstellen, zodra het gips er af is. Als het gaat om pezen en banden, neem dan eerst even RUST. Hoeveel? Dat hangt af, van hoe ernstig het is. Als het gaat om spieren, dan kun je al vrij snel onbelast gaan bewegen. ONBELAST BEWEGEN is belangrijk, zodat bouwstoffen kunnen worden aangevoerd, de afvalstoffen en vocht kan worden afgevoerd. Ook de  energie (prana) er dan weer naar toe stromen. Ja hihi…ik blijf yogadocente en dan komen dit soort termen er altijd bij.

Ons hele lichaam heeft een netwerk van minuscule energie kanaaltjes, die noemen we ‘nadi’s’. Door die kanaaltjes (zijn dezelfde als een acupuncturist gebruikt) stroomt onze lichaamsenergie. En als er een blessure is in het lichaam, ontstaat er een blokkade van doorstroming in dat gebied. Het is dan belangrijk dat de energie juist weer naar het zere deel toe kan stromen. En dat doe je door onbelast te bewegen. Wat is onbelast bewegen eigenlijk, hoor ik je denken?

Dit zijn bewegingen die wel soepelheid geven, maar geen druk. Bijvoorbeeld; je hebt een spier in je schouder ernstig verrekt, wat je dan kunt doen is de volgende oefening. Je staat goed rechtop en buigt vanuit je bekken voorover tot halverwege, laat je beide armen lekker uithangen en maak cirkelende draaiende bewegingen vanuit je schouder gewrichten. Onderzoek je bewegingsvrijheid en probeer die te verruimen. Je schouder gewricht krijgt zo wel de beweging maar niet de druk. Wat je bijvoorbeeld dan beter niet kunt doen, is te snel trainen in een sportschool met gewichten.

Een ander voorbeeld van onbelast bewegen, stel je hebt je enkel verstuikt; wat je dan een paar keer per dag kunt doen is, zittend op de yoga mat, je enkel draaien, linksom en rechtsom, maak de cirkels zo groot mogelijk. En beweeg je tenen van je af en naar je toe. En wat je dan beter nog even niet kunt doen, is te snel weer starten met hardlopen. Yoga heeft zoveel mogelijkheden met onbelast bewegen. Daarom kan het een goede hulp zijn met het herstel van je blessure.

Een van mijn yoga teacher trainingen was een twee jarige- opleiding in yoga therapie. Daar heb ik intensief geleerd hoe je het lichaam kan versterken in de gebieden die verzwakt zijn. En ook kunt versoepelen waar de spieren te stijf zijn.

Soepele spieren is voor elke surfer heel belangrijk! Te stijve spieren met een hoge spiertonus zijn een risico. Blessures kunnen zelfs sneller ontstaan. Als de spieren zo enorm stijf zijn en je moet ineens een onverwachte gekke beweging maken, tijdens het surfen dan ontstaat er zoveel weerstand dat ze makkelijk kunnen scheuren of verrekken. Het helpt als je spieren makkelijk en soepel mee kunnen rekken en mee gaan in de beweging, als je turn wilt inzetten, balans wilt houden op je board, een move wilt maken, gespoeld wordt, relaxed wilt peddelen en ga zo maar door.

Na een periode van rust, ga je weer langzaam KRACHT opbouwen, je spieren versterken. Er zijn zoveel mogelijkheden om door middel van yoga of een andere vorm van functionele training weer kracht op te bouwen. Tijdens deze opbouwende fase, zorg je ervoor dat je niet te snel gaat, dat is een bekende valkuil. Als je een enkel of knie geblesseerd had, dan zijn bijvoorbeeld alle staande yoga balanshoudingen perfect om het hele been weer te versterken. Door je innerlijke beweging om in evenwicht te blijven, gebruik allerlei kleine spiertjes op verschillende manieren en vergroot je daarmee je kracht in je gehele been.

Bij yoga is de alignement in een houding heel belangrijk. Alignement houdt in dat je je gewrichten recht boven elkaar uitlijnt. Bij staande yoga houdingen bijvoorbeeld, zorg je ervoor dat enkels, knieën en heupen in een rechte lijn boven elkaar zijn. De gewrichten kunnen dan het makkelijkste je lichaamsgewicht dragen en geeft de minste belasting voor de gewrichten. Juist als een knie scheef boven de enkel is en je gaat er dan druk / gewicht op uitoefenen, kun je je pezen en banden makkelijker verreken of overbelasten.

Nu gaan de bewegingen bij yoga rustig en bewust, op het water is dat wel anders. Door de kracht van de wind en golven, wordt je lichaam vaak op een onverwacht moment in een maffe positie gebracht. En wie herkent het niet? Welke gekke bewegingen je kunt maken om op je board te blijven, als je pop-up niet goed was. Of als je door vlagerige wind ineens een ruk in je zeil of kite voelt en een ‘bijna’ katapult maakt. Dan is het uitlijnen van gewrichten niet echt in je gedachten en later als je eenmaal op de kant bent en je surf sessie is voorbij, voel je ineens je enkel of knie een beetje zeuren.

Daarom wil ik je met deze blog ook het belang laten inzien van yoga of een andere vorm van functioneel bewegen, naast het surfen. Want dat is essentieel voor PREVENTIE van blessures. Op je (yoga) mat heb je alle tijd om yoga houdingen te oefenen die je pezen en banden versterken en je spieren soepel maken of houden.  Als je je (t)huiswerk goed doet, is je lichaam op het water beter bestand tegen alle onverwachte bewegingen van je board, zeker weten!

Nog ff alles op een rijtje:

  • voel je tijdens je surf sessie “ahh…shi… dit is niet goed” STOP
  • ONDERZOEK wat er aan de hand is, via huisarts, laat eventueel een foto maken, bezoek een ervaren fysiotherapeut.
  • RUST, niet te lang of te kort, kwestie van goed aanvoelen en overleggen met je arts of fysiotherapeut.
  • ONBELAST BEWEGEN om bouwstoffen en energie aan te voeren en afvalstoffen en eventueel vocht af te voeren
  • KRACHT opbouwen in je spieren door yoga of een andere manier van functionele training
  • PREVENTIE door (t)huis werk te doen op je (yoga)mat

Ik zie je weer op het water…..of op de yoga mat!

Grtz Bellatrix

http://www.yogastudioouddorp.nl