Bezoek onze online surfshop

Home » Berichten » Van surfen word je stijf…of toch niet?

Van surfen word je stijf…of toch niet?

19-07-2017 •

In dit blog wil ik je graag uitleggen, wat je stijf maakt en waarom het zo belangrijk is om soepel te blijven…..je herkent het misschien wel: Als je ’s morgens uit je bed stapt, nadat je de dag ervoor gesurft hebt, voelt je hele lichaam stijf. Na een warme douche en wat bewegen, voel je je vaak al weer wat soepeler. Wat is dat nu eigenlijk? Soepelheid.

Onderstaand stuk komt uit mijn boek: Yoga for surfers. Elke donderdag is er in de studio een speciale YFS les, die dit soort dingen serieus aanpakt met houdingen en uitleg. Maar goed….lees eerst maar eens, zodat je weet hoe stijfheid ontstaat en wat je er aan kunt doen.

Je lichaam heeft een ingenieus netwerk van bindweefsel dat alle organen, botten en spieren in het hele lichaam omvat, dit noemen we: fascia. Je kan het vergelijken met de witte kleine draadjes die rondom de partjes van een mandarijn zitten. Na een nacht slapen is de fascia, die uit verschillende lagen bestaat, aan elkaar gaan plakken. Je hebt daardoor letterlijk minder ruimte in je lichaam. Net een kat of hond, die zich na het slapen uitrekken, maak je door te stretchen je lichaam weer soepel. En de beste manier is natuurlijk…je raadt het al: YOGA. Door alle houdingen die je tijdens een yoga les doet, krijg je meer ruimte en je wordt letterlijk zelf ruimer (soepelheid dus).

Fascia verbindt alle onderdelen van het lichaam met elkaar. Zo is het te verklaren dat je bijvoorbeeld een pijn vanuit je nek helemaal tot in je arm kunt voelen. Of dat je de beweging van de ademhaling door je hele lijf kunt waarnemen. Als de fascia soepel is, dan kan ook de energie (prana) beter stromen. Vroeger klonk dit nogal zweverig, maar ondertussen zijn er zoveel onderzoeken gedaan, dat zelfs de wetenschappers ervan zijn overtuigd dat fascia de plek in ons lichaam is, waar de energie stroomt.

Door de fascia op te rekken, door middel van yoga houdingen, wordt het stofje hyaluronzuur aangemaakt. Dit zorgt ervoor dat het bindweefsel meer vocht opneemt, waardoor het soepeler wordt. Hyaluronzuur zorgt er ook voor dat het verouderingsproces wordt uitgesteld (das mooi meegenomen). Dit wordt er onder andere bedoelt, als er gezegd wordt: yoga verjongt! Als er meer hyaluronzuur in je lichaam wordt aangemaakt, voel je je vitaler en gaat je huid stralen. Fascia is dus bindweefsel rondom spieren, botten, gewrichten en organen. Zo verklaart het, als er gezegd wordt; het lichaam is een geheel. Want dit netwerk is met elkaar verbonden, door je hele lichaam heen. Het houdt gewrichten bij elkaar en verbindt botten en spieren.

Het is een soort netwerk van kleine buisjes (denk nog maar eens aan de draadjes van de mandarijn), die zich vullen met vocht. Hoe beter de hydratatie van de buisjes, hoe soepeler en energieker we ons voelen. Zo wordt het je meteen ook duidelijk waarom het zo belangrijk is om veel water te drinken. Het wordt zo vaak gezegd; drink water, dat is gezond! Nu weet je ook waarom. Na deze uitleg, kun je begrijpen dat je niet echt fit en soepel kunt zijn, als het lichaam te weinig vocht krijgt. Het fascia netwerk functioneert dan niet naar behoren. Dus voor en na je surf sessie: lekker water drinken.

Het lichaam bevat drie lagen van fascia; onderhuidse, diepliggende en verbindende. De onderhuidse fascia zorgt ervoor dat het lichaam vet en water kan vasthouden en geeft doorgang aan zenuwen en bloedvaten. De diepe fascia zorgt onder andere voor het opvangen van schokken en klappen.  Deze is enorm belangrijk voor een surfer, zeker als je tricks doet op het water. De verbindende fascia geeft onder andere flexibiliteit. Ook die is belangrijk voor een surfer, zodat je armen, benen…alle spieren mee kunnen gaan met de onverwachte bewegingen door wind en water, bijvoorbeeld een flinke spoel sessieJ

Als een gewricht te weinig of eenzijdig wordt gebruikt, dan gaat de fascie rondom dat gewricht verkleven, waardoor ook de spieren stijver en korter worden. Hierdoor verliest het gewricht zijn volledige mobiliteit. Dit is hinderlijk, als je je op het water vrij en makkelijk wilt bewegen. Het kan echt je prestaties verminderen, omdat je lichaam niet meer kan uitvoeren, wat jij wilt!

Wanneer de fascia stijf is, kunnen spieren minder goed worden gebruikt en gaan ze verslappen. Dit heeft ook effect op onze botten. De botten worden sterker als de spieren die eraan verbonden zijn er kracht op uitoefenen. Als de spieren slap zijn, dan krijgen de botten ook minder impact te verduren en worden ze op langer termijn poreuzer. Je hebt sterke botten nodig om de impact van alle klappen op het water op te vangen.

Fascia kan geïrriteerd raken door een verkeerde lichaamshouding. Maar ook door stress, verkeerde of verzurende eetwaren, denk hierbij aan suiker en alcohol. Die geïrriteerde fascia kan gaan ontsteken of verdikken. Deze verdikking kan pijnlijk aanvoelen. Als gevolg daarvan kunnen omliggende spieren onbewust aangespannen blijven (stijfheid) en wat de ontsteking erger maakt.

En zo kan ik nog wel even doorgaan, over fascia. Het is zo belangrijk in ons lichaam. Door sporten, zoals surfen verkorten we onze spieren, dat voel je bijvoorbeeld in je schouders na een lange peddel sessie. Met yoga kun je dan weer soepelheid krijgen in dat gebied. Met doelgerichte houdingen, maak je je schouders en boven rug dan weer los en eigenlijk dus het fascia.

Interesse in yoga? Ik geef 3 x per week yoga op Natural High. Heel juli en augustus, op maandag, donderdag en zondag van 10 tot 11 uur, € 8,50. Het is vrije inloop en het gaat altijd door.

Ik zie je op de mat, groetjes Bellatrix

http://www.yogastudioouddorp.nl